Andrade L.M.,
Centrum handlowe jako paradygmatyczna figura dyskursu neokolonialnego. Rasizm i władza w Ameryce Łacińskiej, tłum. M. Musiał, 26-27/2011, s. 59-81.
Bakuła B.,
Polska i kolonialna przeszłość dzisiaj, 26-27/2011, s. 145-180.
Angaut J.-Ch.,
Miejsce filozofii w mysli późnego Bakunina, 30-31/2013, s. 155-170.
Bakuła B.,
Polska i kolonialna przeszłośc dzisiaj, 26-27/2011, s. 145-180
Bakunin M.,
Katechizm rewolucyjny, 30-31/2013, s. 227-256.
Balibar E.,
Co to jest polityka praw człowieka?, tłum. J. Kochan, 19/2006, s. 43-70.
Europa: kryzys i kres?, tłum. A. Staroń 26-27/2011, s. 337-343.
Lenin a Gandhi, 18/2005, s. 7-18.
Rewizja Manifestu Komunistycznego, 39/2017, s. 11-40.
Banasiak B.,
Alternatywa myśli współczesnej: byt człowieka albo byt języka, 6/1995, s. 5-28.
De interpretatione. Deleuze versus Derrida, 13/2002, s. 97-138.
Hommage a Jacques Derrida (1930-2004), 17/2004, s. 7-14.
Monsieur Juliette - potwór, 12/2001, s. 41-64.
Sadyczna "encyklopedia", czyli "powiedzieć wszystko", 11/2000, s. 5-64.
Sny o potędze. Przyczynek do teorii nadczłowieka, 15/2003, s. 97-115.
Szibbolet-różnica bez różnicy (rec. książki J. Derridy Szibbolet dla Paula Celana), 14/2003, s. 362-366.
U źródeł empiryzmu Gillesa Deleuze`a – David Hume, 24-25/2010, s. 221-242.
Bandura A.,
Trichofilia - fetyszyzacja włosów w sztuce współczesnej w ujęciu estetycznym, 39/2017. s. 189-202.
Banaszkiewicz A.,
Lustro immanuela Kanta, 18/2005, s. 181-198.
Bandura A.,
Oczywistość nieoczywistości (rec. książki P. Martina Nieoczywistość sztuki), 19/2006, s. 272- 278.
Baranowski M.,
Je ne sius pas marxiste? Wspomnienie o Profesorze jacku Tittenbrunie, 40/2018, s. 13-18
Popperowska (pseudo)krytyka filozofii Marksa, 28/2012, s. 53-65.
Własność i społeczeństwo: wybrane aspekty socjologii Jacka Tittenbruna, 40/2018, s. 19-38.
Wokół welfare state economics Oskara Langego, 34/2015, s. 39-50.
Barański J.,
Figury potocznego oglądu sztuki, 14/2003, s. 281-296.
Ironia jako estetyczna herezja w "Doktorze Faustusie", 9/1998, s. 109-124.
Wstyd, Ja i Duch - antynomie ludzkiej tozsamości. Rozważania nad filozofia człowieka Zygmunta Krasińskiego, 38/2017, s.181-196.
Barbaras R.,
Dwuznaczność ciała. Merleau-Ponty między filozofią transcendentalną a ontologią życia, tłum. M. Szabat, 24-25/2010, s. 243-250.
Barszczewski J.,
Badiou, Eagleton, iżek - chrześcijaństwoo jako rewolucja, 30-31/2013, s. 275-288.
Bartosiak K.,
W sprawie zaangażowania intelektualistów - rzecz o Jean-Paulu Sartrze, 24-25/2010, s. 75- 98.
Baszczak B.,
Jean-Luc Nancy i polityczny wymiar praxis świata, 32/2014, s. 93-118.
Paul Ricoeur – ku metaforze żywej, 22-23/2009, s. 289-309.
Bataille G.,
Ofiarowanie, święto i zasady świata sakralnego, tłum. K. Matuszewski, 6/1995, s. 179-192.
Pojęcie wydatkowania, tłum. K. Matuszewski, 6/1995, s. 193-212.
Sade, tłum. B. Banasiak, 6/1995, s. 213-234.
Bator A.P.,
Językowe dzieło sztuki, 17/2004, s. 187-202.
Bednarek J.,
Marks autonomistów: poza XIX-wieczną episteme, 29/2013, s. 69-90.
Benjamin W.,
Dla ubogich zbieraczy, 40/2018, s.81-84.
Benisz H.,
Filozofia miłości w "Uczcie" Platona, 8/1997, s. 85-102.
Genealogia filozoficznego myślenia według Fryderyka Nietzschego, 10/2000, s. 99-125.
Meandry estetyki Kierkegaarda, 7/1996, s. 159-170.
O kulcie pracy i kryzysie sztuki. F. Nietzschego krytyka współczesnej kultury, gloryfikującej pracę zawodową (zarobkową) i deprecjonującej autentyczną (antyczną) sztukę, 15/2003, s. 129-144.
Prolegomena do greckiej idei wychowania obywatelskiego według Wernera Jaegera, 19/2006, s. 85-108.
Wieczne powroty (do) Nietzschego (rec. książki S. Łojka, Obrona Nietzschego. Rzecz o odpowiedzialności), 15/2003, s. 387-400.
Wstydliwy problem erotyzmu, 38/2017, s. 197-2016.
Życiowa mądrość Schopenhauera (rec. książki A. Schopenhauera Aforyzmy o mądrości życia), 10/2000, s. 249-158.
Bensaid, D.,
Resistance. Tezy oporu, 38/2017.
Bertrand M.,
Filozof i psychoanaliza, tłum. E. Kochan, 4/1993, s. 151-170.
Besler G.,
Presupozycja w ontologii P.F .Strawsona, 8/1997, s. 163-172.
Biłat A.,
Uwagi o języku i gramatyce. Szkic gramatyki formalnej, 3/1992, s. 101-110.
Bloch E.,
Wywiad z Ernstem Blochem, 1/1991, s. 145-154.
Błesznowski B.,
Deleuze/Foucault: Alians filozoficzny/alians polityczny, 24-25/2010, s. 35-56.
Bobako M.,
Komu służy polityka uznania? O multikulturalizmie Charlesa Taylora, 24-25/2010, s. 283- 300.
Bobako M., Grobelna D.,
Filozofia, kolonializm i „Minaret” który nie powstał, 26-27/2011, s. 13-17.
Płeć, rasa, seksualność w kolonialnych ekonomiach władzy, 26-27/2011, s. 83-112.
Bogusławski M.,
Stanisław Brzozowski - filozof XXI wieku (rec. książki P. Pieniążka Brzozowski. Wokół kultury: inspiracje nietzscheańskie) 19/2006, s. 253-264.
Borochow Dow Ber
Interesy klasowe a kwestia narodowa, 38/2017, s.23-54.
Borowoj A.
Antropodycea Michaiła Bakunina, 30-31/2013, s. 107-118.
Borowska E.,
Marksowska analiza formacji azjatyckiej i jej filozoficzne konsekwencje. Marks jako filozof transcendentalny, 6/1995, s. 51-66.
Boyér R.,
Powrót Kierkegaarda, tłum. K. Matuszewski, 7/1996, s. 145-158.
Branicki W.,
Człowiek, byt i logika (rec. książki H. Bienisza O człowieku i nie tylko... Impresje filozoficzne), 19/2006, s. 237-243.
Brejdak J.,
Człowiek kosmiczny (rec. książki J.H. Noty Max Scheler. Der Mensch und seine Philosophie), 9/1998, s. 223-226.
Philosophia crucis, 10/2000, s. 125-153.
Broda M.,
Chyba, że latem na placach..., 13/2002, s. 7-9.
Buchheim T.,
Zur Unterscheidung von negativer und positver Philosophie beim späten Schelling, 4/1993, s. 25- 40.
Budzan T.,
O tzw. maksymach konwersacyjnych, 9/1998, s. 197-206.
Burnecka M.,
Teoria Niklasa Luhmanna w systemie nauki. Obserwacje odniesień, 22-23/2009, s. 107-135.
Canguilhem G.,
Potworność i to, co potworne, 14/2003, s. 223-236.
Caputo John D.,
Heidegger i Derrida: zimna hermeneutyka, 12/2001, s. 185-216.
Chankowski St.,
Jak panujaca ideologia uniemozliwa przemiane społeczna, 41/2018, 107-142.
Chmielewski A.,
Liberalizm i jego wrogowie (rec. książki A. Szachaja Jednostka czy wspólnota? Spór liberałów z komunitarystami a "sprawa polska"), 12/2001, s. 351-359.
Prawa człowieka: relatywne czy uniwersalne? (recenzja książki B. Singera Pragmatism, Rights and Democracy), 11/2000, s. 262-266.
Relatywizm pitagorejski, 9/1998, s. 5-31.
Religia w oczach liberała (rec. książki S. Kruszyńskiej Benjamin Constant - filozof religii. Religia- Moralność - Wolność), 14/2003, s. 348-356.
Sfery sprawiedliwości, 10/2000, s. 23-49.
Choińska B.,
Podążanie za pragnieniem jako postulat etyczny psychoanalizy, 35/2016, s. 81-94.
Cholewa Ł.,
Nowe spojrzenie na zagadnienie informacji, 19/2006, s. 161-168.
Chudecka A.,
Człowiek, język i globalizacja (rec. książki A. Ponzio Individuo umano, linguaggi e globalizzazione nella filozofia di Adam Schaff), 14/2003, s. 384-388.
Nowoczesność w perspektywie estetyki filozoficznej (rec. książki B. Frydryczak Świat jako kolekcja. Próba analizy estetycznej natury nowoczesności), 19/2006, 265-268.
Cielecki P.,
Bunt metafizyczny jako reakcja na doświadczenie nicości w filozofii Alberta Camusa, 24- 25/2010, s. 147-168.
Ciereszko R.,
Koncepcja socjalizmu Zygmunta Baumana w XXI wiek?, 30-31/2013, s.343-352.
Coleman D.,
Baconowski model prawdopodobieństwa a Humowska teoria świadectw, tłum. B. Męczyński, 20-21/2007, s. 173-210.
Cyankiewicz M.,
Drugi brzeg Stanisława Wygodzkiego - od przekroczenia Rubikony po Exodus, 33/2014, s. 109-120.
Czakon T.,
Dogmatyzm i polityka, 9/1998, s. 125-137.
Czapnik S.,
Amerykański Światowid. Cztery oblicza komplemsu militarno-przemysłowo-medialnego, 38/2017, s. 115-138.Przyczynek do marksowskiej krytyki prywatnego automobilizmu, 35/2016, s. 209-230.
Krwawe widowisko. Wojna z terrorem w ujęciu ekonomii politycznej komunikowania, 30-31/2013, s. 319-342.
Lewą naprzód. Ideologia i walka klas u młodego Zygmunta Baumana, 34/2015, s. 123-142. / współator Duda K. /
Rozważny i romantyczny? Wizje socjalizmu w dziennikach Ernesto Che Guevary i Mieczysława Rakowskiego, 39/2017, s. 99-122.
Czerwińska E.,
Filozofia religii Maxa Adlera, 4/1993, s. 101-120.
Czerwiński M.,
Gnoza u Gombrowicza?, 17/2004, s. 225-244.
Czerwonogóra I.,
Eksperyment myślowy EPR a spór o przedmiot mechaniki kwantowej, 6/1995, s. 87-94.
Kilka uwag na temat statystycznej interpretacji mechaniki kwantowej, 8/1997, s. 205-214.
Davey N.,
Nietzsche i Hume o jaźni i tożsamości, tłum. D. Misztal, 20-21/2007, s. 149-172.
Deleuze G.,
Filozofia Nietzschego?, tłum. B. Banasiak, 9/1998, s. 91-108.
O czterech formułach poetyckich, mogących stanowić podsumowanie filozofii kantowskiej, tłum. Ł. Białkowski, 22-23/2009, s. 7-16.
Derrida J.,
Różnica płci, różnica ontologiczna (Geschlecht I), 13/2002, s. 163-188.
Dobrowolski J.A.,
Ciągle nieznana filozofia polska (rec. książki Cz. Głombika Filozof i pamięć), 10/2000, s. 258-264.
Dobrowolski R.,
Estetyka oporu Theodora W. Adorna, 14/2003, s. 237-246.
Domino B.,
Czy filozofia jest chorobą na śmierć? Kant i Nietzsche o ryzyku myślenia, tłum. T. Sieczkowski, 15/2003, s. 365-376.
Duda K.,
Idea federalizmu w doktrynie Michała Bakunina, 30-31/2013, s. 209-226.
Dyk W.,
Recenzja książki W. Ługowskiego „Filozoficzne podstawy protobiologii”, 7/1996, s. 215-225. W kręgu kwantowej teorii grawitacji, 10/2000, s. 221-231.
Dzisiów Ł.,
W obronie modernizmu, 5/1995, s. 167-178.
Eagleton T.,
Postkolonializm i „postkolonializm”, tłum. M. Golinczak, J. Maciejczyk, 26-27/2011, s. 331- 335.
Feyerabend P.K.,
Pluralizm kulturowy czy Nowa Wspaniała Monotonia, 17/2004, 15-24.
Przeciw metodzie, tłum. S. Wiertlewski, 6/1995, s. 105-178.
Fieser J.,
Pyrronizm Hume’a: interpretacja poszerzona, tłum. A. Koś, 20-21/2007, s. 385-404.
Fiut I.S.,
Czy nowe myślenie? (rec. książki B. Vogelmanna Nowy realizm), 8/1997, s. 218-226.
Filozofować metodą "latencyjną" (rec. książki L. Ostasza Droga filozoficznego myślenia) , 4/1993, s. 185-188.
Krakowska filozofia przyrody (rec. książki Aktualne problemy filozofii nauk przyrodniczych, pod red. Z. Piątek), 5/1995, s. 200-205.
Michał Hempoliński 1930-2005, 19/2006, s. 7-10.
Powrót filozofii rosyjskiej j (rec. książki W. Skierbinienki Istoria russkoj fiłosofii XI-XIX wiekow. Kurs lekcji), 6/1995, s. 240-243.
Vindicating reason (rec. czasopisma Phenomenologiczal Inquiry, t. XIII), 3/1992, s. 186-187.
Wartości i ich uniwersum (rec. książki J. Lipca Świat wartości. Wprowadzenie do aksjologii), 14/2003, s. 367-368.
Frydryczak B.,
O zacieraniu śladów – Walter Benjamin i Fryderyk Nietzsche, 15/2003, s. 233-245.
Giedymin J.,
Konwencjonalizm geometryczny i fizykalny, 2/1992, s. 3-30.
Graczyk P.,
Oko i maska Kubricka, 17/2004, s. 203-224.
Grobelna D., Bobako M.,
Filozofia, kolonializm i „Minaret” który nie powstał, 26-27/2011, s. 13-17.
Grobis J.,
David Hume: szkocki dziejopis historii Anglii. Próba komentarza, 20-21/2007, s. 493-517.
Gromadzki S.,
Jak czytać i rozumieć Nietzschego? Prolegomena filozoficzne, 15/2003, s. 81-96.
Nietzsche i rehabilitacja „wpływologii (rec. książki Friedrich Nietzsche i pisarze polscy pod redakcją K. Kunickiego i K. Polechońskiego), 15/2003, s. 415-419.
Gruszka A.,
„Artysta jest z natury lewicowy, a tworzy sztukę z natury prawicową.", 24-25/2010, s. 119- 130.
Grzeliński A.,
Zagadnienie sprawdzianu smaku w filozofii Davida Hume’a, 20-21/2007, s. 469-486.
Grzyl J.,
Problem substancjalności podmiotu poznania w ujęciu Immanuela Kanta i Davida Hume’a, 20-21/2007, s. 131-147.
Gubin W., Konaczewa S.,
Problem obiektywności w naukach społecznych, 32/2014, s. 87-92.
Gurczyńska K.,
Samopoznanie na gruncie Bycia i czasu Martina Heideggera, 10/2006, s. 109-126.
Günzel S.,
Geofilozofia Nietzschego i „umiarkowana strefa klimatyczna w myśleniu Zachodu”, tłum. P. Pieniążek, 15/2003, s. 345-364.
Habermas J.,
Karl Lowith. Stoicki odwrót od świadomosci historycznej, 41/2018, s.27-42.
Hadryś H.,
O rekonstrukcji fizyki Arystotelesa, 9/1998, s. 173-188.
Relacja nieodróżnialności a obserwator normalny, 16/2004, s. 167-174.
Trzy mechaniki. Od Arystotelesa do Einsteina, 4/1993, s. 121-150.
Wacław Mejbaum – zarys biografii, 16/2004, s. 11-19.
Hartman J.,
Tamta Strona, 16/2004, s. 459-464.
He Ping
Rosa Luxemburg`s Theories on Capitalism`s Crisis. Rereding The Accumulation of Capital, 37/2016, s 11-28.
Hegel G.W.F.,
Prezentacja systemu Fichtego, tłum. J. Krakowski, 2/1992, s. 99-141.
Heine H.,
Przyczynek do teleologii, tłum. T. Zatorski, 19/2006, s. 11-14.
Hensoldt A.,
Projekt charakterystyki uniwersalnej Gottfrieda Wilhelma Leibniza, 17/2004, s. 111-140.
Horkheimer M.,
O pojęciu człowieka, tłum. translatoryjne pod kierunkiem H. Walentowicz, 28/2012, s. 11-32.
Spodziewając sie zła, zabiegać o dobro. Rozmowa z Gerhardem Reinem (1972/1976/, 42/2019, s. 9-36.
Howells Ch.,
Sartre i Derrida: qui perd gagne, 13/2002, s. 189-200.
Hume D.,
O handlu, tłum. S. Zabieglik, 20-21/2007, s. 439-454.
Czwarta obiekcja, tłum. A. Grzeliński, 20-21/2007, s. 325-332.
List do Gilberta Elliota, tłum. M. Gensler, 20-21/2007, s. 259-263.
List od dżentelmena do przyjaciela w Edynburgu, tłum. T. Sieczkowski, 20-21/2007, s. 247- 258.
O miłości i małżeństwie, tłum. J. Grzyl, 20-21/2007, s. 415-419.
O skąpstwie, tłum. K. Kędziora, 20-21/2007, s. 381-384.
O stanie średnim, tłum. B. Żukowski, 20-21/2007, s. 405-413.
O studiowaniu historii, tłum. P. Michalski, 20-21/2007, s. 489-492.
Opis charakteru sir Roberta Walpole’a, tłum. T. Sieczkowski, 20-21/2007, s. 487-488.
Hylewski M.,
Nowa socjologia władzy Michela Foucaulta?, 42/2019, s. 83-108.
Iwasiński Ł.,
Konsumpcja jako źródło alienacji w teorii szkołu frankfurckiej, 34/2015. s. 209-226.
Iljenkow E.,
O sytuacji w filozofii / list do KC partii / . 33/2014, s.95-104.
Psychika i mózg / rozmowa z E. A. Asratianem, 24 grudnia 1969 r./. 33/2014. s. 105-108.
Jacobs W.G.,
Von der Offenbarung göttlicher Dinge oder vom Interesse der Vernunft an der Faktizität, 4/1993, s. 41-58.
Jadczak R.,
Kazimierz Ajdukiewicz w Warszawie w latach 1926-1928, 5/1995, s. 179-190.
O "poglądzie na świat" Kazimierza Twardowskiego, 2/1992, s. 57-68.
Tomizm i Słowianie (rec. książki Cz. Głombika Tomizm czasów nadziei), 6/1995, s. 235-239.
Jakubowicz R.,
Bezrobocie, głód, wiezienie (część pierwsza), 38/2017, s. 167-180.
Bezrobocie, głód , więzienie (część druga), 39/2017, s.161-188.
Janaszczyk A.,
Deleuzjańska repetycja Nietzschego (rec. książki G. Deleuze'a Nietzsche), 12/2001, s. 343- 250.
Fenomenologiczny przyczynek do przezwyciężenia hierarchicznego sposobu myślenia (rec. książki P. Łaciaka Wczesny Derrida. Dekonstrukcja fenomenologii), 13/2002, s. 321-330.
Pozór jako apollińskie okrucieństwo, 15/2003, s. 145-160.
Studium czyli otwarcie na kresy człowieka (rec. książki J. Gutorowa Na kresach człowieka. Sześć esejów o dekonstrukcji), 13/2002, s. 317-320.
Jankowski Z.,
Filozofia przyjazna środowisku (rec. książki I. S. Fiuta ECOetyki. Kierunki rozwoju aksjologii współczesnej przyjaznej środowisku), 12/2001, s. 360-363.
Jasiński B.,
Marksowski program przekracxania filozofii a Hegel, 30-31/2013, s.263-274.
Filozofia po filozofii - myślenie istotne Martina Heideggera po "Kehre", 1/1991, s. 115-134.
Totalitaryzmy współczesne a liberalizm (recenzja ksiazki: E. Karolczuk, nagie życie ofiar wyzysku pracy i wojny, warszawa 2018), 39/2017, s.253-256.
Jędrzejowska E.,
Sacrum prywatne - rzecz o fotografii, 14/2003, s. 297-308.
Jóźwiak K.,
Emil mroczny, 13/2002, s. 139-162.
Przywołanie nie-istniejącego systemu (rec. książki M. Morynia, Wola mocy i myśl. Spotkania z filozofią Fryderyka Nietzschego), 15/2003, s. 400-409.
Juchniewicz N.,
Marksowska koncepcja znaku, 28/2012, s. 67-80.
Juruś D.,
Liberałowie i komunitaryści, 9/1998, s. 218-222.
Pojęcia wartościujące i deontyczne u A. Meinonga i R. Chisholma, 5/1995, s. 22-42.
Proceduralizm probabilistyczny a intuicjonizm, 9/1998, s. 207-215.
Kaczmarek T.,
Obraz śmierci u Alberta Camusa (rec. książki A. Camusa Śmierć szczęśliwa), 12/2002, s. 340- 343.
Kalita C.,
G. W. Leibniz: Czy zasady logiczne mogą być podstawą wolności?, 18/2005, s. 165-180.
Kałuszyńska E.,
Horror veritatis, 16/2004, s. 121-149.
Kania M.M.,
Cała seria pomyłek, 24-25/2010, s. 301-312.
Piękna historia brzydoty, (rec. książek U. Eco Historia piękna i Historia brzydoty ), 22- 23/2009, s. 347-351.
Kapusta A.,
Bachtin jako filozof (rec. książki H. Rarot Filozofia moralna Michaiła Bachtina), 17/2004, s. 245-247.
Karolczuk E.,
Globalizacja a sprzecznościpatriotyzmu, 36/2016, s. 151-180.
Imperium jako wróg (rec. książki M. Hardta i A. Negriego Imperium), 24-25/2010, s. 320- 334.
Manifest Partii Komunistycznej a komunizm, 33/2014, cs. 157-176.
Medializacja sposobem na oligarchizacje demokracji, 39/2017, s. 75-98.
O ideowo=politycznej odpowiedzialnosci Wojciecha Jaruzelskiego, 38/2017, s. 79=114.
O pracy i obywatelskim dochodzie gwarantowanym (rec. książki A. Negriego Goodbye Mr Socialism), 29/2013, s. 296-308.
W walce o pokój i socjalizm. Recenzja ksiazki Larsa Ulrika Thomsena, Fighting for Peace and Socializm - an analysis of imperializm in the 20th and 21. century, Populi Pubishers, 2019, 42/2019, s. 237-270.
Karpiński A.,
Marksa uwięznięcie w kulturze przyczyna utopijności utopii komunistycznej, 30-31/2013, s. 289-318.
Karwat M.,
Umysłowe pożytki z przewrotności / O książce Jana Kurowickiego O pożytku ze zła współnego /, 35/2016, s. 231-236.
Kasztelan M.,
Znakowy poziom analizy wiedzy. M. Foucaulta archeologia nauk humanistycznych, (rec. książki M. Foucault Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych), 22-23/2009, s. 340- 347.
Kaźmierczak M.,
Marks, realizm, i socrealizm - wokół zagadnienia realizmu w powojennej Polsce, 33/2014, s. 121-134.
Kierkegaard S.,
Modlitwy, tłum. J. A. Prokopski, 14/2003, s. 7-20.
Klementewicz T.,
Kres hegemonii neoliberalnej. Piata konfiguracja kapitalizmu, 37/2016, s. 77-98.
Współrządzenie / good governance / technoliberalizmu a demokracja partycypacyjna. Państwo w krzywym zwierciadle ekonomii głównego nurtu, 33/2014, s. 9-62.
Klementowicz M.,
Fregowska krytyka pogladów w kwestii natury arytmetyki, 14/2003, s. 185-222.
Klossowski P.,
Georgesa Bataille’a tęsknota za autentycznością, tłum. K. Matuszewski, 7/1996, s. 137-143.
Kmita J.,
Niepotrzebna w Polsce XXI wieku?, 16/2004, s. 33-36.
The Production of „Rational Reality” and the „Systemic Coertion”, 16/2004, tłum. M. Kwiek, s. 37-43.
Kochan E.,
Daniel Guerin o Róży Luksemburg i spontaniczności rewolucyjnej, 36/2016, s. 93-112.
Psychoanaliza wśród nauk o człowieku (rec. książki M. Bertranda i B. Doraya Psychoanalyse et sciences sociales), 3/1992, s. 173-182.
Rozum, wiara, nihilizm (rec. książki E. Gellnera Postmodernizm, rozum i religia), 10/2000, s. 268-281.
Róża Luksemburg i bunt mas, 34/2015, s.67-82.
Sprawa tożsamości (rec. książki V. Descombesa To samo i inne. Czterdzieści pięć lat filozofii francuskiej), 9/1998, s. 227-236.
Wartości w świadomości praktycznej, 1/1991, s. 15-32.
Zaproszenie do Wittgensteina (rec. książki G.G. Grangera Invitation a la lecture de Wittgenstein), 4/1993, s. 181-184.
Kochan J.,
Aresztować filozofię?, 40/2018, s.5-11.
D.A.F. de Sade czyli racjonalizm absolutny, 17/2004, s. 141-160.
Demokracja i wolność, 37/2016. s. 61-76.
Dialektyka i twarz Innego (rec. książki T. Gadacza Wolność a odpowiedzialność. Rosenzweiga i Levinasa krytyka heglowskiej wolności ducha) , 4/1993, s. 189-197.
Filozofia jako praktyka polityczna, 35/2016, s. 7-10.
Filozof wobec zmiany, 24-25/2010, 7-8.
Filozofia na Facebooku, 42/2019, s. 5-8.
Filozofia w matriksie, 22-23/2009, s. 6.
Freedom. Georg Wilhelm Fridrich Hegel, 42/2019, s.37-82.
Fryderyk Engels, Karol Marks - religia jako opium ludu, 32/2014. s. 41-60.
Game of Classes, 40/2018, s. 61-80.
Globalizacja a uspołecznienie, 18/2005, s. 27-36.
Grube książki i milczenie owiec, 10/2000, s. 231-248.
Horyzonty filozofii, 36/2016, s.5-6
J. G. Fichte and Freedom, 41/2018, s.43-66.
Jubileusz "Nowej Krytyki", 20-21/2007, s. 5.
Jubileusz "Nowej Krytyki". Trzydzieści numerów pisma i ponad milion gości na jego internetowej stronie 30-31/20113. s. 7-8.
Karol Marks i jego czytelnicy, 28/2012, s. 7-9.
Karol Marks: praca produkcyjna, uspołecznienie..., 30-31/2014, s. 73-86.
Konsumpcja: między terroryzmem a znawstwem, 22-23/2009, s. 69-78.
Marksizm, neomarksizm, postmarksizm, 28/2012, s. 33-51.
Marksizm recidivus, 39/2017, s. 139-150.
Marksizm w kulturze polskiej, 33/2014, s. 5-8.
Materializm historyczny jako teoria i metodologia, 34/2016, s. 5-8.
Materializm historyczny wobec pop-teorii, 39/2017, s. 9-10.
Mcdonaldyzacja świata (rec. książki G. Ritzera Mcdonaldyzacja społeczeństwa), 11/2000, s. 262-266.
Neoklasycyzm w socjologii, neoklasycyzm w humanistyce, 12/2001, s. 299-320.
Niebieskie oczy Kanta, 16/2004, s. 381-409.
Nowa fala imperializmu, 37/2016, s. 7-10.
Nowe spory o religię. Bóg umarł, papieże uciekają..., 29/2013, s. 127-146.
Orientalizacja i studia neokolonialne po polsku, 26-27/2011, s. 195-214.
Paul Tiry d`Holbach - religia a System przyrody
Postkolonializm czy wciąż neokolonializm, 26-27/2011, s. 11-12.
Real Socialism and the Problem of Real and Formal Socialistaion, 35/2016, s. 11-22.
Resistance, czyli ruch oporu, 38/2017, s. 5-8.
The New World Disorder (rec. książki Z. Baumana Globalizacja), 13/2002, s. 311-316.
Tropy wolności, 14/2003, s. 163-185. Wolność, wolność, wolność..., 9/1998, s. 159-172.
Wolnośći interpelacja, 41/2018, sd.5-6.
Zapomniany marksista Dow Ber Borochow, 38/2017, s.23-54.
Kochan Tomasz,
Ken Wilber - ewolucja świadomości podmiotowej, 24-25/2010, 271-282.
Kochan Tymoteusz,
Komunizm jako świat totalnie administrowany, 40/2018, s.133-148.Polityczna reorodukcja kapitału, 35/2016, s. 115-131.
Rewolucja bezpodmiotowa a filozofia stanu wyjątkowego, 39/2017, s. 59-74.
Rewolucja – perspektywy. W poszukiwaniu rewolucyjnego proletariatu, 29/2013, s. 194-204.
Trzy typy antagonizmów, 32/2014, s.145-162.
Kociuba M.,
Kulturotwórcza rola przemocy w koncepcjach René Girarda, 9/1998, s. 137-158.
Koczanowicz L.,
My skolonizowani? Wschodnioeuropejskie doświadczenie i teoria postkolonialna, 26-27/2011, s. 181-194.
Kolarzowski J.,
Co nam ofiarował chrześcijanin Wschodu? (rec. książki J. Konarskiego, Co nam ofiarował chrześcijanin Wschodu? „Sprawozdanie” z lektury pism Anthony'ego de Mello), 18/2005, s. 219-221.
Filozofia a aborcja (Sprawozdanie z sesji naukowej pt. Ustawa antyaborcyjna w świetle rozwoju biologicznego, ocen moralnych i racji społecznych, zorganizowanej przez Poznański oddział PTF i Poznański Oddział Stowarzyszenia „Neutrum” w dniu18 marca 1991), 3/1992, s. 188-196.
Panorama nowości filozoficznych i humanistycznych (przegląd nowości wydawniczych), 14/2003, s. 389- 406.
Kołodziej A.,
Wielość teorii (rec. książki A. Manterysa Wielość rzeczywistości w teoriach socjologicznych), 10/2000, s. 254-268. Komorowska E., "Prawda" w ujęciu lingwistyki współczesnej, 5/1995, s. 79-108.
Konaczewa S., Gubin W.,
Problem obiektywności w naukach społecznych, 32/2014, s.87-92
Konik R.,
Katastrofiści i przystosowani czyli typologia współczesnych intelektualistów według Umberta Eca, 14/2003, s. 269- 280.
Konior A.,
Epistemologie "instrumentalistyczne" a przełom teoretyczny w nauce, 6/1995, s. 29-50.
Kopa D.,
Ostatnia odsłona rzeczywistosci Jana K., 41.2018, s.159-170.
Kopczyńska K., Zabieglik S.,
Psychologia ekonomiczna Davida Hume’a, 20-21/2007, s. 421-438.
Kopij M.,
Nowy obraz Nietzschego, (rec. krytycznego wydania dzieł zebranych F. Nietzschego, Werke), 15/2003, s. 377-380.
Recepcja Nietzschego w Młodej Polsce, 15/2003, s. 247-258.
Korzeniewski B.,
Pamięć o holokauście a granice interpretacji w postpolitycznym świecie, 22-23/2009, s. 181- 188.
Polityczne rytuały pokuty w świetle przemian kulturowych późnej nowoczesności, 18/2005, s. 37-50.
Kosterka A.,
Śladami filozofii politycznej (rec. książki Z. Pełczyńskiego Wolność, państwo, społeczeństwo. Hegel a problemy współczesnej filozofii politycznej), 12/2001, s. 336-339.
Koś A.,
Wolność według Bataille`a, 17/2004, s. 161-186.
Kotowa B.,
Scjentyzm jako światopogląd nauki, 16/2004, s. 151-159.
Wartościowanie w badaniach nad kulturą, 2/1992, s. 77- 98.
Kowal G., „
Zagadnienie” Nietzschego w polskim dwudziestoleciu międzywojennym, 15/2003, s. 259- 269.
Kozak P.,
Pomiędzy ludem a ludnością. Analiza kategorii populizmu w ujęciu Ernesta Laclaua, 28/2012, s. 139-155.
Kozłowski M.,
Ekonomia moralności: jak praca nad sobą tworzy wartości, 13/2002, s. 257-280.
Krysztofiak W.,
Negacja w mowie potocznej, 16/2004, s. 245-281.
Krzemień-Ojak S.,
Ultimo Croce i jego filozoficzny testament, 14/2003, s. 43-58.
Kuderowicz Z.,
O stosunku Trentowskiego do filozofii Schellinga, 4/1993, s. 67-76.
Kurowicki J.,
O czytaniu Marksa, gdy stał się on potworem, 28/2012, s. 123-137.
O pożytkach błądzenia z Heglem, 16/2004, s. 45-58.
To, co żadne, 22-23/2009, s. 17-43.
Zerowość estetyczna i granice sztuki, 36/2016, s. 181-188.
Kuźma E.,
Dekonstruowanie i rekonstruowanie granicy. Jacques Derrida: La dissémination, Niklas Luhmann: Die Kunst der Gesellschaft, 16/2004, s. 307-319.
De/kon/strukcja podmiotu we współczesnej literaturze, 1/1991, s. 83-100.
Prawda i afirmacja czy "prawda" i argumentacja. O konwergencji filozofii i literatury, 5/1995, s. 67- 78.
Presupozycja w odbiorze i interpretacji dzieła literackiego, 6/97, s. 137-146.
Kwietniewska M.,
(Nie)obecność w portrecie, 12/2001,s. 113-144.
Jacques Derrida - horyzont życia i śmierci, 19/2006, s. 127-140.
Jean-Luc Nancy - Na granicy, 13/2002, s. 201-204.
Labica G.,
O teorii przemocy, 30-31/2013, s. 3934.
Laclau E.,
Niemożliwość społeczeństwa, tłum. L. Rasiński, 14/2003, s. 327-332.
Landsberg P. L.,
Anarchista przeciw Bogu, 19/2006, 19/2006, s. 71-84.
Laskowski P.,
Negacja i różnica - myśl Bakunina a współczesna włoska filozofia polityczna, 30-31/2013, s. 171-194.
Leszczyński D.,
Foucault, Kartezjusz, szaleństwo, 12/2001, s. 81-112.
Święty Nietzsche i buntownicy, 15/2003, s. 51-79.
Levine M.P.,
O Humie i cudach, tłum. A. Dąbrowska, 20-21/2007.
Lewek A.,
Płonący pieprzyciel, 5/1995, s. 191-195.
Librett J.S.,
Praktyka świata: graniczna kosmologia Jean-Luc Nancy’ego pomiędzy teorią i historią, tłum. T. Załuski, 24-25/2010, s. 251-270.
Lichański J.Z.,
Retoryka i przełom antypozytywistyczny w badaniach literackich, 5/1995, s. 43-66.
Lipiec J.,
O wyjaśnianiu (rec. książki W. Mejbauma Wyjaśnianie i wyjaśnienie. Zarys teorii eksplanacji), 8/1997, s. 215-218. Teoria rozmowy z chorym. Prolegomena filozoficzne, 16/2004, s. 435-458.
Zaproszenie na ucztę, 6/1995, s. 67-86.
Liipiński K.,
Alternatywne obrazy w kontekście wydarzeń majowych 1968 roku we Francji na przykładzie twórczości Jeana-Luca Godarda i Chrisa Markera, 42/2018, s.143-158.
Lipszyc A.,
Dwóch współczesnych ironistów, 14/2003, s. 247-268.
Retoryka jako sztuka obrony, 12/2001, s. 229-250.
Lorenz K., Popper K.R.,
Przyszłość jest otwarta (cz.1), tłum. I. Fiut, 3/1992, s. 133-140.
Przyszłość jest otwarta (cz.2), tłum. I. Fiut, 4/1993, s. 171-180.
Przyszłość jest otwarta (cz.3), tłum. I. Fiut, 5/1995, s. 135-146.
Luty J.,
Estetyka zero-jedynkowa, czyli o życiu żadności i byciu każdym (rec. książki J. Kurowickiego Zerowość estetyczna), 28/2012, s. 219-225.
Fryderyk Nietzsche – ku estetyce artysty, 15/2003, s. 187-200.
Łaciak P.,
Kant i Husserl a problem materialnego a priori, 18/2005, s. 199-218.
Łojek S.,
Człowiek Znieczulony, 10/2000, s. 5-22.
Utopia Nietzschego?, 9/1998, s. 63-90.
Łukaszewicz Alcaraz A.,
Architektonicznośc jako paradygmat sztuki Aleksandra Rodczenki. Konteksty konstruktywizmu, 34/2015. s. 247-262.
Majewska E.,
Antykolonialna rewolta czy neoliberalna rozkosz? Miłość w naszych czasach, 26-27/2011, s. 239-251.
Man de P.,
Epistemologia metafory, 3/1992, s. 111-132.
Marcuse H.,
Dwa listy do Martina Heideggera, tłum. E.Kochan, 5/1995, s. 147-150.
Morderstwo nie jest bronią polityczną, tłum. P. Pluciński, 26-27/2011, s. 353-355.
O pojęciu negacji w dialektyce, 30-31/2013, s. 257-262.
Porażka Nowej Lewicy, tłum. P. Pluciński, 29/2013, s. 7-18.
Markiewicz M.,
Model gry w układach literackich Julia Cortazara, 18/2005, s. 141-150.
Marquard O.,
Sukces medycyny i krytyka medycyny. Współczesny człowiek jako ksieżniczka na ziarnku grochu, 40/2018, s.85-92.
Martin P.,
Problematyczność (nieoczywistość) pojęcia sztuki (rec. książki L. Bieszczad Kryzys pojęcia sztuki. Filozoficzno-estetyczne koncepcje sztuki Th. W. Adorna, H. G. Gadamera, A. C. Danto), 19/2006, s. 269-271.
Marzec W.,
Anty-Engelsowski marksizm Stanisława Brzozowskiego jako filozofia polityczności avant la lettre, 29/2013, s. 247-266.
Marzęda W.,
Ideologia pustosłowia - dyskurs korporacyjny na przykładzie tzw. kodeksów etycznych firm, 35/2016, s. 191-208.
Matuszewski K.,
Fourier, Reich, Foucault - swksualność w okowach władzy? 36/2016, s. 29-56.
Georges`a Bataille`a mistyczna partuza (część pierwsza), 13/2002, s. 13-50. Georges`a Bataille`a mistyczna partuza (część druga), 14/2003, s. 59-124.
Nietzsche/Bataille – impresja, 15/2003, s. 201-232.
Pierre Klossowski. Rapsod teurgiczny, 14/2003, s. 333- 342.
Simulacrum autentycznej komunikacji. Zarys pornoteologii Pierre’a Klossowskiego, 8/1997, s. 33-50.
McGuire J.E., Hermeneutyka jaźni: Foucault o subiektywizacji i krytyce genealogicznej, 18/2005, s. 51-68.
Mejbaum W.,
Filozofia procesów niestacjonarnych, 1/1991, s. 45-60.
Kantyzm a teoria wzorów osobowych, 5/1995, s. 17-33.
Słowo o dwóch listach, 3/1992, s. 69-88.
W stronę Kuhna (rec. książki K. Jodkowskiego Wspólnoty uczonych, paradygmaty i rewolucje naukowe), 3/1992, s. 182-185.
Michalski P.,
Krytyka związku przyczynowo-skutkowego: okazjonaliści i Hume, czyli różnica poziomów, 20- 21/2007, s. 99-109.
Mika B.,
Wszystko, co zawsze wiedzieliście o kapitalizmie, ale baliście się tej wiedzy (rec. książki Capitalism or Capitalisms?, pod redakcją naukową J. Tittenbruna), 28/2012, s. 201-218.
Korzyść z Marksa w debacie na temat obiektów własności intelektualnej, 29/2013, s. 205-228.
Ruchliwośc sp;ołeczna wielkoprzemysłowej klasy robotniczej - przykład Trójmiejskich stoczniowców, 35/2016. s. 131-150.
Teoria krytyczna Thoesteina Veblena, 38/2017, s.139-156.
Wielośc i praca niematerialna. Krytyka propozycji Antonia Negriego i Michaela Hardta w kontekście gospodarki opartej na wiedzy, 32/2014, s. 119-144.
Millican P.,
Hume’a wątpliwości sceptyczne dotyczące indukcji, tłum. P. Grabarczyk, 20-21/2007, s. 19- 98.
Miłkowski M.,
Demokryt w oczach Nietzschego, 15/2003, s. 173-185.
Misztal D.,
David Hume i Søren Kierkegaard, czyli sojusz irracjonalny, 20-21/2007, s. 303-323.
Dlaczego Zaratustra?, 15/2003, s. 117-128.
Mizińska J.,
"Malowany ptak" a "Czarny ptasior". Problem negacji w literaturze, 7/1996, s. 33-54.
Obietnica cierpienia, 7/1996, s. 207-214.
Prometeusz i Anteusz. Żydzi wobec komunizmu (rec. książki A. Schaffa Pora na spowiedź) , 5/1995, s. 205-223.
Modrzyk A.,
Formacja kapitalistyczna jako system marnotrawczy, 30-31/2013, s.55-72.
Kategoria własności siły roboczej w kontekście indywidualnego wkładu pracownika w procesie tworzenia bogactwa, 29/2013, s. 175-192.
Moll Ł.,
Dialektyka uniwersalizmu. Kryzys Europy w optyce Etienne`a Balibara, 35/2016. s. 171-190.
Polski zombie-proletariat. Polityczna rekompozycja klasy, 34/2015, s. 143-158.
Montag W.,
Dusza więzieniem ciała: Althusser – Foucault, tłum. M. Janik, 24-25/2010 s. 9-34.
Morawski K.,
Społeczeństwo i literatura - rozważania wokół Sartre`a, 18/2005, s. 129-140.
Zamiast neoliberalnej hegemonii (rec. książki E. Laclau, i Ch. Mouffe, Hegemonia i socjalistyczna strategia. Przyczynek do projektu radykalnej polityki demokratycznej, Wrocław 2007), 24-25/2010, s. 335-339.
Komentarz do kwestii postmodernizmu, 3/1992, s. 5-38.
Mordka A.,
Transcendencja i sposoby jej poszukiwania w filozofii Karla Jaspersa, 7/1996, s. 187-206.
Mrówka K.,
Φιλία oraz άναλογία w dialogu Timajos, 17/2004, s. 81-92
Recenzja monografii M. Drwięgi "Ciało człowieka. Studium z antropologii filozoficznej", 19/2006, s. 279-281.
Müller-Lauter W.,
Fryderyk Nietzsche – logika nihilizmu?, tłum. S. Gromadzki, 15/2003, s. 301-314.
Nancy J.-L.,
Preambuła, czyli wprowadzenie do Hegla, 13/2002, s. 205-218.
Nota o sztuce i powtórzeniu, 22-23/2009, tłum. T. Załuski, s. 79-81.
Naumienko L. K.,
Ewald Iljenkow. W kontekście filozofii światowej, 33/2014, s. 63-94.
Nawrot L.,
W poszukiwaniu doskonałości (rec. książki M. Mendelssona O oczywistości w naukach metafizycznych), 12/2001, s. 333-335.
Źródła hermetyzmu i alchemii, 10/2000, s. 179-200.
Niechwiej M.,
Czy człowiek ma szansę wygrać z cywilizacją? (rec. książki R. Borkowskiego Cywilizacja, technika ekologia. Wybrane problemy rozwoju cywilizacyjnego u progu XXI wieku), 14/2003, s. 369-373.
Niecikowski J.,
Jak z tego wybrnąć? (rec. książki B. Baczki Comment sortir de la Terreur. Thermidor et la Révolution), 2/1992, s. 150-155.
Nietzsche F.,
Przypadek Wagnera. Problem muzykanta, tłum. S. Gromadzki, s. 7-28.
Nikodem M.,
Bajki dla dialektyków. kafka i Benjamin - miedzy mitem a wyzwoleniem, 37/2016, s. 209-226.
Dialektyka równości. Recenzja : Michał Kozłowski, ZZnaki równosci. O społecznym konstruowaniu stosunków egalitarnych, Scholar, Warszawa 2016.
Jasieński na lewo. Myśl marksistowska w twórczości Brunona Jasieńskiego, 34/2015. s. 227-246.
Norris Ch.,
Dekonstrukcja, postmodernizm i filozofia nauki, tłum. T. Sieczkowski, 17/2004, s. 25-54.
Nowoczesność/ponowoczesność - punkty interwencji, tłum. A. Przybysławski, T. Sieczkowski, 13/2002, s. 219- 236.
Nowak A.W.,
Europejska nowoczesność i jej wyparte konstytuujące „zewnętrze”, 26-27/2011, s. 261-289.
Nowicki F.,
Cztery poziomy krytyki europejskiego uniwersalizmu, 37/2016, s. 41-60.
Bogdana Suchodolskiego koncepcja uspołecznienia kultury z marksizm, 34/2015, s. 9-38.
Engels, etnografia, matriarchalistyka, 28/2012, s. 81-101.
Teoria produkcji z Grundrisse i jej implikacje dla marksizmu, 40/2018, s.93-116.
Obidzińska B.J.,
Czy sztuka może być "nowa"? O aktualności Formy Znaczącej, 18/2005, s. 151-164.
Ochocki A.,
Brecht, Lukács i cień Falstaffa, 16/204, s. 321-339.
Podmiotowość komiczna, 1/1991, s. 61-82.
Olejnik M.,
Jak się stać, kim się jest? Rzecz o moralności (rec. książki J. Kopani Boski sen o stworzeniu świata), 18/2005, s. 226-230.
Oleksy M.,
Cuda, prawa i hipotezy. Nieprzejednany krytyk Hume’a, 20-21/2007, s. 237-246.
Ost D.,
Klasy społeczne to mit! Z Davidem Ostem rozmawia Przemysław Pluciński, 26-27/2011, s. 393-407.
Ozimek M.
Dyskursywna oriantacja badawcza i jej Marksowskie inspiracje, 34/2015. s. 159-176.
Politolożka czyta Gramsciego, 35/2016, s. 23-36.
Palka M.,
Obraz zastygłego niepokoju. Intencja alegoryczna Charkesa Baudleire`a według waltera Benjamina, 40/2018, s. 167-200.
Pałubicka A.,
Kantowskie formy oglądu zmysłowego a kulturowy charakter doświadczenia, 2/1992, s. 63- 76.
Pałys J.,
Czemuż nie można znieść socjalizmu? (rec. książki S. Rainki Świadomość i krytyka. Studia nad krytycznymi funkcjami świadomości), 2/1992, s. 156-159.
Parfit D.,
Czy powołanie kogoś do życia, może być dla tej osoby dobrodziejstwem?, tłum. M. Rutkowski, 5/1995, s. 127-134.
Problem braku tożsamości, tłum. M. Rutkowski, 3/1992, s. 141-173.
Przeludnienie a jakość życia, tłum. M. Rutkowski, 7/1996, s. 109-138.
Pawłowski P. M.,
Augustyna Aureliusza zmaganie ze złem, 9/1998, s. 31- 40.
Paśniczek J.,
Logika, informacja i komunikacja, 16/2004, s. 227-244.
Perkowska H.,
Filozofia Nietzschego jako spełnienie nowożytnego subiektywizmu, 1/1991, s. 101-114.
Hegel a warunki możliwości języka, 5/1995, s. 93-108.
Zarys podstawowych ujęć fenomenu odpowiedzialności moralnej, 16/2004, s. 411-431.
Pieniążek P.,
Nietzsche. Między kulturą a metafizyką, 15/2003, s. 29-50.
Podmiot, autor i tekst u Nietzschego, 13/2002, s. 69- 118.
Wokół autentycznego sceptycyzmu. Sceptycyzm i życie u Hume’a i Nietzschego, 22-23/2009, s. 247-272.
Pieróg S.,
Dialektyka i objawienie w historiozofii Augusta Cieszkowskiego, 4/1993, s. 77-100.
Pietruska-Madej E.,
Przeciw sceptycyzmowi (rec. książki J. Watkinsa Nauka i sceptyzyzm), 2/1992, s. 147-149.
Pietrzak J.,
Dionizos przeciw Ukrzyżowanemu... (rec. książki H. Bienisza, Nietzsche i filozofia dionizyjska), 15/2003, s. 409-415.
Piórczyński J.,
Böhme a Schelling, 8/1997, s. 125-136.
Piskorz S.,
Problem realności świata transcendentnego, 12/2001, s. 217-228.
Pluciński P.,
Emancypacja w czasach ołowiu. Herbert Marcuse a kwestia przemocy, 26-27/2011, s. 357- 364.
Idea(ł) i rzeczywistość uniwersytetu. Diagnoza neoklasyczna, 19/2006, s. 207-228.
Jaka demokracja miejska? Przypadek Ruchu Społeczeństwa Alternatywnego, 36/2016, s. 133-150.
Je ne suis pas marxiste? Wspomnienie o Profesorze jacku Tittenbrunie, 40/2018, s. 13-18. / wspołautor: Mariusz baranowski /
Metroengelsizm, czyli o Engelsowskich korzeniach krytycznych badań nad miastem, 28/2012, s. 103-121.
Herbert Marcuse, ruchy społeczne i "klęska Nowej Lewicy", 29/2013, s. 19-32.
Własność i społeczeństwo: wybrane aspekty socjologii Jacka Tittenbruna, 40/2018, s.19-38.
W poszukiwaniu sensu społecznego wykluczenia / rec. książki Nieobecnośc społeczna. W poszukiwaniu sensów i znaczeń, red. Zbigniew Galor, Barabara Goryńska-Bittner / , 30-31/2013, s. 371-374.
Popper K.R., Lorenz K.,
Przyszłość jest otwarta (cz.1), tłum. I. Fiut, 3/1992, s. 133-140.
Przyszłość jest otwarta (cz.2), tłum. I. Fiut, 4/1993, s. 171-180.
Przyszłość jest otwarta (cz.3), tłum. I. Fiut, 5/1995, s. 135-146.
Poręba M.,
Zum Freheitsproblem im fühesten systematischen Denken Schellings, 4/1993, s. 7-24.
Potępa M.,
Schleiermacher a Schelling - dwie idee transcendentalizmu, 8/1997, s. 103-124.
Prokopski J. A.,
Polityczna kontaminacja religii według Kierkegaarda, 14/2003, s. 27-42.
O rozmowie Kierkegaarda z Panem Bogiem, 14/2003, s. 21-26.
Paul Tillich - odwaga wiary w wieku wątpienia , 36/2016, s.75-92.
Promieńska H.,
O właściwą miarę rzeczy wszelkich, 16/2004, s. 361-379.
Przybysławski A.,
Nietzsche kontra Heraklit, 15/2003, s. 161-171.
Skrywanie Heraklita (Heidegger), 13/2002, s. 51-68.
Wschodnia i zachodnia krytyka przyczynowości, 20-21/2007, s. 111-130.
Przybysz P. J.,
Sztuka a paidea. Rekonstrukcja stanowiska Stefana Morawskiego, 22-23/2009, s. 45-68.
Pytlik M.,
Psychologia społeczna a materializm historyczny, 37/2016. s. 149-172.
Tworzenie nadbudowy wyzysku ekonomicznego w świetle teorii dysonansu poznawczego, 35/2016, s. 95-114.
Radomska M.,
Braidotti/Haraway - perspektywa posthumanizmu, 24-25/2010, s. 57-74.
Ranciére J.
Nigdy nie miałem potrzeby wyjaśniania robotnikowi, czym jest wyzysk. Z Jacquesem Ranciére'em rozmawia Nicolas Turong, tłum. K. Niebora, 26-27/2011 s. 415-422.
Rasiński L.,
Dzieląc łoże z... liberalizmem (?): postmarksizm Ernesto Laclaua i jego konsekwencje polityczne, 14/2003, s. 309-326.
Robakiewicz E.,
Dominacja bez hegemonii - pojęcie władzy w studiach postkolonialnych szkoły Subaltern Studies, 40/2018, s. 149-166.
Rogucki J.,
Ucieczka od przedstawialnego. Uwagi na marginesie estetyki wzniosłości J.-F. Lyotarda, 12/2001, s. 145- 162.
Rogulski P.,
Filozofia objawienia w recepcji Mickiewicza i Krasińskiego, 4/1993, s. 59-65.
Romański J.,
Immanencja obrazu - o koncepcji kina według Gilles`a Deleuze`a, 38/2017, s.157-166.
Rotter K.,
Fizyka Galileusza a arystotelizm. Przyczynek do roli krytyki w rozwoju wiedzy, 2/1992, s. 31- 52.
Różanowski R.,
Egalitarnu liberalizm w perspektywie estetycznej / recenzja: U. Lisowska, Wyobraxnia, sztuka, sprawiedliwość. Marthy Nussbaum koncepcja zdolnosci jako podstawa egalitarnego liberalizmu, 40/2018, s.2o1-210.
"Garbaty karzeł". Teologiczne aspekty myśli Waltera Benjamina, 13/2002, s. 281-310.
Niejedno słowo o obrazowaniu, 32/2014, s. 2013-212.
Nieoczywistość sztuki i potoczne doświadczenie (rec. książki J. Barańskiego Sztuka jako nieporozumienie. O estetycznych dylematach sztuki i jej doświadczenia), 14/2003, s. 380-383.
"Odpowiedni dać słowu obraz..." Ernst Cassirer w kręgu Biblioteki Wartburga, 39/2017, s. 2013-2016.
Odradek, albo kto się boi Waltera Benjamina, 8/1997, s. 5-92.
Ostatni sen Nietzschego czy koszmar czytelnika? (rec. książki J. Köhlera Nietzsches letzter Traum), 15/2003, s. 419-422.
„Rzeczywisty tajny radca” Theodor W. Adorno i „Doktor Faustus: Tomasza Manna, 24- 25/2010, s. 193-220.
Żale nad starym szlafrokiem, czyli przestroga dla tych, co posiadają więcej smaku niż pieniędzy, 16/2004, s. 341-358.
Russell P.,
„Traktat” Hume’a i problem cnotliwego ateizmu, tłum. M. Oleksy, T. Sieczkowski, 20- 21/2007, s. 333-380.
Rutkowski M.,
Dziedzictwo Hume’a, 5/1995, s. 7-16.
Epistemologiczne przesłanki etyki Davida Hume’a, 7/1996, s. 5-32.
Obowiązek a motywacja, 8/1997, s. 67-84.
Pragnienia jako motywy, 10/2000, s. 153-178.
Racje do działania a motywacja, 12/2001, s. 277-298.
Rymarczyk P.,
Czy Erosa można jeszcze wyzwalać? Kultura masowa w świetle Marcusowskiej koncepcji spontanicznej sublimacji, 26-27/2011, s. 371-392.
Wojna i twarze jej ofiar (rec. książki J. Butler Ramy wojny. Kiedy życie godne jest opłakiwania?), 29/2013, s. 309-312.
Sade de D. A. F.,
Rozprawa Bressaca o religii, tłum. translatoryjne pod kierunkiem B. Banasiaka i K. Matuszewskiego, 12/2001, s. 163-178.
Rozprawa hrabiego de Gernande`a o kobietach, tłum. B. Banasiak, 12/2001, s. 179-184.
Santayana G.,
Sceptycyzm i wiara zwierzęca, tłum. K. P. Skowroński, 19/2006, s. 169-174.
Sapkowska A.,
Przemoc w narracji i etyce Simone Weil, 12/2001, s. 65-80.
Schacht R., Nietzscheański typ filozofii, 15/2003, tłum. M. Miłkowski, s. 315-343.
Schmied-Kowarzik W.,
Aktualność krytyki ekonomii politycznej. Przyczynek do przktycznofilozoficznej dialektyki Marksa, 37/2016, s. 29-40.
Sieczkowski T.K.,
Miejsce filozofa-artysty, 13/2002, s. 119-138.
Rozum pominięty, rozum uwzględniony (rec. książki M. Rutkowskiego Rola rozumu w decyzjach moralnych. Etyka Davida Hume’a), 14/2003, s. 343- 347.
Polskojęzyczna Bibliografia Hume’a, 20-21/2007, s. 519-525.
Qui pro quo „Dialogów”, czyli pytanie o status teologii naturalnej, 20-21/2007, s. 265-301.
Wprowadzenie do zbioru Humowskiego, 20-21/2007.
Siemek M.,
Hegel i różnica epistemologiczna, 16/2004, s. 73-84.
Sieradzka A.,
Opera, konwencja i postmodernizm, 10/2000, s. 201- 220.
Siermiński M.
Dziedzictwo luksemburgizmi a kwestia niepodległości Polski, 34/2015, s. 83-102.
Usmiechnieta czszka Leszka Kołakowskiego, 35/2016, s. s.37-60.
Skorupka A.,
Ndczłowiek a bodhisattwa. O róznicach między filozofia Nietschego a buddyzmem zen, 37/2016, s. 189-208.
Siudek W.,
Czrnoksiestwo humanistów ( recenzja ksiazki: J. Kmita, czarnoksiestwa humanistów, Poznań 2015 )., 39/2017, s.249-252.
Skowroński K.P.,
John Lachs i wspólnota indywidualności (rec. książki J. Lachsa A Community of Individuals), 17/2004, s. 248-256.
Krytyczne wydanie dział George`a Santayany, 14/2003, s. 357-361.
Naturalizm i wartości. Interpretacje filozoficzne G. Sanatayany, 19/2006, s. 175-2006.
Skrzypek M.,
Rehabilitacja sceptycyzmu (rec. książki W.M. Bogusławskiego Skiepticizm w filosofii), 2/1992, s. 143-146.
Słowikowski A.,
Egzystencjalne znaczenie lęku (Kierkegaard, Pilich, Balthassar), 24-25/2010, s. 169-192.
Smrokowska-Reichman A.,
Epitafium dla racjonalności. Symulacja według J. Baudrillarda na tle niektórych wątków myśli Th. Adorno i J. Habermasa, 18/2005, s. 103-118.
Sokolski M.,
Engels i Tołstoj. Podmiotowośc w epoce wojny totalnej, 32/2014, s.163-184.
Rzecz myśląca maszerująca. Przyczynek do krytyki teorii ideologii tout court, 29/2013, s. 267- 286.
Sontag S.,
Idea Europy (I jeszcze jedna elegia), tłum. E.Kochan, 5/1995, s. 151-156.
Sójka J.,
Heglizm w filozofii Husserla, 3/1992, s. 5-38.
Staniszewski M.,
Przyczyny powstania religii i jej funkcje. Reminiscencje z lektury marksistowskiej, 39/2017, s. 237-248.
Staroń A.,
Etienne Balibar, 18/2005, s. 19-26.
Stegemann B.,
Realizm klasy mieszczańskiej, 39/2017, s. 41-58.
Stegmaier W.,
Sztuka upraszczania świata. Zorientowanie poprzez znaki, tłum. M. Piątkowski, 19/2006, s. 19-42.
Strzałkowska M.,
Kultura masowa jako narzędzie panowania i walki z alienacją, 24-25/2010, s. 99-118.
Strzelecki R.,
Sytuacja i artykulacja w perspektywie logiki hermeneutycznej, 1/1991, s. 135-144.
Studenna M.,
Między postulowaną inwersją a pożądaną rewizją. Wokół postkolonialnych akcentów w wybranych pracach Mykoły Riabczuka, 26-27/2011, s. 113-135.
Such J.,
Kłopoty fizyki i kosmologii z uniwersalnością czasu, 16/2004, s. 161-174.
Szabat M.,
Problematyczność podmiotu wcielonego, 22-23/2009, s. 311-334.
Szałek P.,
"Melania Klein a krytyczna teoria społeczeństwa" C.F. Alforda, czyli o syntezie w filozofii, 113/2002, s. 237-256
Szczepaniak M.
Marsjasz w Falludży. Elfriede Jelinek o pornografii i moralności w stanie wyjątkowym, 26- 27/2011, s. 221-237.
Płeć i filozofia (rec. książki M. Ulińskiego Kobieta i mężczyzna. Dzieje refleksji filozoficznospołecznej), 14/2003, s. 374-379.
Szczepańska-Pabiszczak B.,
Rozważania o możliwości interpretacji "po-sztuki", 5/1995, s. 157-166.
Szczukiewicz P.,
W poszukiwaniu tożsamości (rec. książki S. Mulhalla i A. Swifta Liberals and Comunitarians), 9/1998, s. 215-217.
Szelegieniec P.,
Gospodarka planowa w ujeniu Michała Kaleckiego, 34/2015, s. 51-66.
Szlinder M.,
Dochód podstawowy z perpektywy ekonomii politycznej Michała Kaleckiego, 30-31/2013, s. 87-106.
Szocik K.,
Radykalna krytyka Kościoła w filozofii Hegla jako wyraz obrony etycznej i intelektualnej autonomii jednostki, 29/2013, s. 229-246.
Szotek B.,
W stronę polskiej filozofii drugiej połowy XX wieku (rec. książki Cz. Głombika Zapomniani krytycy, nieznani filozofowie. Rzecz o Aleksandrze Tyszyńskim i Janie
Adamskim) , 5/1995, s. 198-200.
Szubin A.,
Człowiek trzech stuleci, 30-31/2013, s. 137-154.
Szumlewicz K.,
Inspiracje marksowskie w teoriach wychowania: Antonio Gramsci, Paolo Freire, Matrtha Nussbaum i inni, 40/2018, s. 117-148.
Szwabowski O.,
Manifest liberalnej edukacji Marthy C. Nussbaum (rec. książki C. Nussbaum, Not for profit. Why democracy needs the humanities, Princeton University Press), 29/2013, s. 287-295.
Szymańska B.,
Peter Greenaway - "człowiek Renesansu"?, 12/2001, s. 251-276.
Śliwiński T.,
Religijność Kartezjusza, 17/2004, s. 93-110.
Tanalska K.,
Wyprawa po wolność z kamieniem w bucie - Cioran, 24-25/2010, s. 131-146.
Thimm A.
Demokracja, demokratyzacja, prawa człowieka, tłum. W. Krzymiński, 12/2001, s. 321-332.
Tillich P.,
Marksizm a socjalizm chrześcijański, 36/2016, s. 67-74.
Obesny kryzys, 36/2016, s. 57-66
Tittenbrun J.,
Ekonomiczny imperializm Gary'ego S. Beckera, 28/2012, s. 157-200.
KOncepcja wyzysku, 32/2014, s. 185-202.
Marksizm divisus, 39/2017, s. 151-188.
Narzucony system, (rec. książki T. Kowalika, www.polskatransformacja.pl), 24-25/2010, s. 313-319.
The Commodyfication of Human Body, 36/2016, s. 7-28.
Theory of Ownership of Labour Power, 40/2018, s. 39-60.
Tokarz M.,
Logika świadomych przekonań, 2/1992, s. 53-62.
Reguły interpretacji wadliwego komunikatu, 8/1997, s. 195-204.
Podstawowe założenia teorii metafory Lakoffa i Johnsona (recenzja książki G. Lakoffa i M. Johnsona Metafory w naszym życiu), 11/2000, s. 253-262.
Szantaż jako metoda argumentacji, 16/2004, 283-304.
Tosel A.,
Filozofia we Francji wobec globalizacji kapitalistycznej, 29/2013, s. 33-48.
Laickośc i globalizacja / cz. II/, 32/2014, s.61-86.
Mozliwość sformułowania ścisłaej idei laickości w warunkach globalizacji. Laickośc a globalizacja / cz. I / 30-31/2013, s. 9-38.
Trela G.,
Jakie państwo? (rec. książki Liberalizm a chrześcijaństwo pod red. L. Zbuckiej), 6/1995, s. 244-248.
Porcja materiału mądrościowego (rec. książki J.M. Bocheńskiego Podręcznik mądrości tego świata), 6/1995, s. 261-263
Trochimska-Kubacka B.,
O chcianych i niechcianych aporiach myśli postmodernizmu, 18/2005, s. 85-102.
Turowski M.,
Europocentryzm – technologia i ontologia kolonizacji. Kilka uwag o liberalizmie, podboju, supremacji rasowej i niewolnictwie przez pryzmat tezy o indywidualizmie posesywnym Crowforda B. Macphersona, 26-27/2011, s. 291-319.
Filozofia, dżihad, nowoczesność: humanizm i oświecenie od Francisa Bacona do Ismaila Bardhiego (i z powrotem do Joanny Rajkowskiej), 26-27/2011, s. 31-48.
Turowski T.,
Petera Singera koncepcja bioetyki, 22-23/2009, s. 161-178.
Tworak Z.,
Fallibilizm a logika, 5/1995, s. 109-126.
Logika wobec myślenia, 7/1996, s. 73-92.
Ucińska D.
Nowe Ego - fenomenologiczny Absolut, 36/2016, s. 189-205.
Udarcew S.
Michaił Bakunin: uwagi do portretu myśliciela, 30-31/2013, s. 119-136.
Uglik J.,
Hercen i Bakunin. Analiza kontekstualna, 30-31/2013, s. 195-226.
Prawosławie a katolicyzm oczyma Fiodora Dostojewskiego, 18/2005, s. 119-128.
Idealizm etyczny Johanna Gottlieba Fichtego jako wprowadzenie do filozofii negacji Michała Bakunina, 22-23/2009, s. 229-246.
Uliński M.,
Holizm etyczny i fenomenologia (rec. książki J. Lipca Koło etyczne), 19/2006, s. 244-252.
Tajemnica płci (rec. książki A. Moir, i D.Jessela Płeć mózgu), 6/1995, s. 254-260.
Urbaniak S.,
Etnogeneza i polityka. O politycznym znaczeniu początków narodu, 41/2018.Kolonialna mimesis: od "dzikiego" do proletariusza. Antropologia Michaela Taussinga w perspektywie Benjaminowskiego mesjanizmu, 37/2016, s. 99-118.
Urbański P.,
Absolut i absurd (rec. książki J. Bańki Absolut i absurd), 6/1995, s. 249-254.
Presupozycja istnienia, 8/1997, s. 147-163.
Urchs M.,
Przeciw naukowej naiwności w nowoczesnej filozofii umysłu, 16/2004, s. 207-223.
Walentowicz H.,
Aktualnośc i historycznośc mysli marksa, 41/2018, s.7-26.Program teorii krytycznej Maxa Horkheimera, 12/2001, s. 5-40
Rozum, który wymaga rezygnacji z myślenia, 14/2003, s. 125-146.
Marks, Horkheimer, Bauman, Harman. Globalizacja a problem emancypacji społecznej, 29/2013, s. 49-68.
Max Horkheimer a tradycja filozoficzna, 22-23/2009, s. 273-287.
Wierzbińska J.G.,
Qui perd gagne, czyli przegrany wygrywa. Szkic z Sartre`owskiejfenomenologii spojrzenia, 35/2016, s. 61-80.
Więckowska B.,
Neolibaralna prywatyzacja dyskursu publicznego - rodzina w obliczu przemian potransformacyjnych, 42/2019, s. 189-236.Między imperializmem narodowym a liberalizmem ekomnomicznym. "Akumulacja kapitału Róży Luksemburg i jej konteksty, 36/2016, s. 113-132.
Współczesne tendencje imperialistycznena przykładzie Ukrainy, 39/2017, s.123-136.
Więcław M.,
Jak być dobrym relatywistą?, 17/2004, s. 55-80
Ile relatywizmu? (rec. książki A. Lenartowicz-Podbielskiej Między nadmiarem a niedomiarem relatywizmu. Pytanie o transcendentalizm kulturowy), 18/2005, s. 222-224.
Co mężczyzna o genderowych koncepcjach nauki wiedzieć powinien? (notatki na marginesie literatury kobiecej), 22-23/2009, s. 137-159.
Wiktor Z.,
Istota „chińskiego marksizmu“ i „socjalizmu z chińską specyfiką“, 29/2013, s. 147-174.
Marksizm i konfucjanizm w ideologii Komunistycznej partii Chin, 42/2019, s. 109-188.
Marksizm i socjalizmw XXI wieku, 34/2016, s. 177-208.
Marksizm i socjalizm w XXI wieku, II Miedzynarodowa Konferencja Naukowa w Uniwersytecie Wuhan w Chnach, 38/2017, s.217-234.
Wilkońska J.,
Koncepcja podmiotowości w filozofii Emanuela Levinasa,14/2003, s. 147-162.
Winczewski D.,
Lenin i Clausewitz. Sztuka wojenna, 37/2016, s.227-246.
Pieniądz i zagregowany popyt w polskiej ekonomii marksistowskiej, 35/2016, s, 151-170.
Wiśniewski T. R.,
Materializm historyczny jako teoria realizacji wolności, 29/2013, s. 105-126.
Przyczynek do zagadnienia konca filozofii, 37/2016, s. 141-148.
Witzler R.,
Nietzschego kształty przyszłości – o „wolnych duchach” i „dobrych Europejczykach”, tłum. P. Pieniążek, 15/2003, s. 271-300.
Wojewoda M.,
Pojęcie nirwany w buddyzmie tybetańskim, 22-23/2009, s. 189-202.
Wojtaszak A.,
Koncepcje federacyjne Leona Wasilewskiego, 37/2016, s. 247-264.Stanowisko Józefa Piłsudskiego wobec marksizmu w korespondencji oraz Pismach zbiorowych, 34/2015, s. 103-122.
Wojtyga L.,
Czas i przestrzeń w filozofii greckiej, 16/2004, s. 85-107.
Kłopoty z interpretacją logiki trójwartościowej Łukasiewicza jako logiki indeterminizmu, 3/1992, s. 89-100.
Wrazas I.,
Nihilizm i teoria. Panajotisa Kondylisa "deskryptywna teoria decyzji", 18/2005, s. 69-84.
Wyczyński G.,
Kształtowanie się marksistowskiej koncepcji państwa, 32/2014, s. 9-40.
Kultura popularna, kultura masowa i zagadnienie emancypacji, 37/2016. s. 173-188.
Materializm historyczny a koncepcja pól społecznych Pierre`a Bourdieu, 30-31/2013, s. 353-270.
Podmiotowość i transferowanie pojeć w badaniach nad grami wideo, 39/2017, s. 217-236.
Trudna droga do wolnosci. recenzja polemiczna ksiazki B. Jasińskiego"Po drugiej stronie zycia", 41/2018. s. 171-190.
Wyborski J.,
Friedrich Nietzsche jako odnowiciel umysłowości pierwotnej, (rec. książki Z. Kaźmierczaka, Friedrich Nietzsche jako odnowiciel umysłowości pierwotnej. Analiza w kontekście fenomenologii religii Gerardusa van der Leeuwa), 15/2003, s. 380-387.
Zabieglik S.,
Eseje ekonomiczne Davida Hume’a, 20-21/2007, s. 455-468.
Zabieglik S., Kopczyńska K.,
Psychologia ekonomiczna Davida Hume’a, 20-21/2007. Zagajewski M., Starożytna medycyna i filozofia, 16/2004,, s. 109-117.
Zając M.,
Przyczynowość stanów mentalnych, 7/1996, s. 55-72.
Załęski P.,
Społeczeństwo cywilne wobec społeczeństwa politycznego w dobie romantyzmu, 22-23/2009, s. 203-228. Załuski T., Wspólnota bez immanencji, 22-23/2009, s. 83-106.
Zamiara K.,
Cosię wydaje filozofom - wprowadzenie, 16/204, s. 7-10.
Czym jest lub może być koncepcja filozoficzna? Uwagi na marginesie "Ziwerząt zdenaturowanych" Mejbauma i Żukrowskiej, 16/2004, 59-70.
Dylemat: filozofia nauki czy historia nauki - w ujeciu kulturoznawczym, 8/1997, s. 51-66.
Zmiennośc kultury a przedmiotowośc ludzka, 1/1991, s.33-44.
Zatorski T.,
Filozoficzny żart poety, 19/2006, s.15-18.
Zbrzezny A.
Czytelnicy Marksa, czyli powrót do teorii tradycyjnej: św. Jurgen, 29/2013, s.91-104.
Społeczeństwo klasowe. Problem nierównosci i problem ich (nie)artykulacji, 37/2016, s.119-140.
Zeidler P.,
Wyjaśnianie genetyczno-teoretyczne a praktyka eksplanacyjna w chemii organicznej, 16/2004, s.175-196.
Ziemski P.,
Spory wokół filozofii Juliana Ochorowicza, 7/1996, s.171-186.
Zuber R.,
Uogólnione presupozycje, asercje i kwantyfikatory, 8/1995, s. 173-194.
Żabski E.,
Negacje w logikach probabilistycznych, 6/1995, s.95-104.
Uwagi o autonomiach logicznych, ich założeniach i rozwiązaniach, 7/1996,s. 103-108.
Żukowski B.,
Antropologia poststrukturalna, 22-23/2009, 335-340.
Żukrowska A.,
Dialektyka subiektywności, 1/1991, s. 3-15.
Spojrzenie na kognitywizm, 16/2004, s.197-206.
Volapük a zasada ekstensjonalności, 9/1998, s.189-196.
W strone teorii sensu, 7/1996, s. 93-102.
Žižek S.,
Raduj sie nartodem swoim, jak sobą samym?, tłum A. Chmielewski, 10/2000, 49-98.
Opracowały: Marta Bukała, Dominika Gruntkowska.